24 Mayıs 2013 Cuma

Hep Birlikte Körler Alfabesini Öğreniyoruz.


30. Gün (Hep Birlikte Körler Alfabesi’ni Öğreniyoruz.)

Bugün 30. günümü tamamlıyorum. Benim için çok anlamlı. Bugüne yakışır bir şey yapacağız. Bunu birlikte yapacağız. Cehaletin üzerine bu yazıyla kocaman bir çeltik atacağız. Ben, bugün size Braille Alfabe’sini öğreteceğim. O noktaların ne anlama geldiğini anlatacağım. Ve sizler o noktalara artık daha anlamlı bakacaksınız. Cehalet kork bizden. Bak biz nerde olursak olalım sana karşı savaşımızı veriyoruz.


Hadi bakalım ben öğretmenim sizler de benim öğrencilerimsiniz bugün… 30. gün şerefine olsun bu yazımız…

Madde madde gideceğiz.

1. Braille alfabesini Louis Braille geliştirmiştir. Napolyon bir üst rütbeli askerinden (Charles Barbier), askerlerin gece karanlığında ışık olmaksızın anlaşmalarını sağlamak için bir sistem geliştirmesini istemiştir. Bu yüzden bu yazıya “Gece yazısı” da denir. Karışık ve öğretilmesi zor olduğu için askerler bunu öğrenmek istememişlerdir.

2. Charles Barbier vazgeçmez ve Paris Körler Enstitüsü Körler Bölümünü ziyaret eder. Orada Louis Braille ile tanışır. Braille eksiklikleri giderir. Arkadaşlarına bunu öğretir. Bu yazının herkes tarafından kullanılmasını ister ama okulun müdürü buna karşı çıkar. Braille vazgeçmez kabul ettirir ve o andan sonra Paris’in eğitim camiasında kabul edilen yazı diğer ülkelerde de kullanılmaya başlar.



3. Sistemi anlayalım şimdi. Braille alfabesinde 6 nokta vardır. Her bir noktanın sayısı hücresi vardır.


4. Şimdi gelelim harflere. Diyelim ki;
1. ve 3. nokta kabartılmışsa bu “k” harfidir. Bir örnek daha verelim.



2.- 3.-4.-ve 5. noktalar kabartılmışsa bu “t” harfidir.


Şimdi diğer harflerin olduğu alfabeye bakalım.




















5. Şimdi de bazı kelimelerin yazılışına bakalım.




6. Peki sayılar nasıl ifade edilir? Bunun için şöyle bir sistem geliştirilmiş.


7. Şimdide bütün harfleri ve kullanılan özel işaretleri isimleri ile birlikte görebilirsiniz.


8. Peki nasıl yazıyorlar? Tablet adı verilen yazı aletine çivi kalemi ile bastırarak yazıyorlar. Kağıtları 1,6 gr ağırlığında daha kalın bir materyal… Bu sayede bastırınca nokta hissedilecek hale geliyor. Tabletin içinde delikli noktalar var. Onlarda hangi sayı hangi harfle hangi işaretle ifade edildiğini bildikleri için ona basıyorlar. Bu sayede kabartılmış olarak yazı meydana geliyor.




Gördüğünüz gibi her bir kare bir harfin yazılacağı alanı kapsamaktadır. Her karenin altında 6 noktalı bir boşluk vardır.


9. Her harfi tek tek yazmak uzun süreceği hatta çok kağıt tutacağı için  kısaltmalar geliştirmişler. Bu konuda uluslar arası bir toplantı yapmışlar. Her ülke kendi alfabesine göre altı temel nokta ve değişmeyen harflere göre kısaltmalar belirlemişler. Her ülke 200’ü geçmeyen kısaltma yapmak zorundadır. Bunu burada anlatamam ama ek bilginiz olsun.


Şimdi de altı çizili kabartma yazısını okuyoruz.


İşte şu an Körler Alfabesinin temel kısmını öğrendiniz. Şimdi de bir ödev okuyun bakalım aşağıda ne yazıyor. Yorum kısmına yazabilirsiniz. Dünyanın neresine giderseniz gidin Latin alfabesi kullanılan her yerdeki (bankamatikler, asansörler, ilaç kutuları vb…) kabartma yazılarını okuyabilirsiniz artık…



Zil çaldı:) Tebrikler hepinize:)

RENK KODU: C: 0 M:99 Y:75 K: 0










11 yorum:

  1. Hocam, L, İ ,K, A, harflerini ezberleyebildim ancak, en kolay o harfler geldi bana:)

    YanıtlaSil
  2. Elma yazıyor galiba ... Güzel bir paylaşım olmuş teşekkürler...

    YanıtlaSil
  3. ELMA yazıyor. Aslında çok kolay değilmiş, çocuklarınızı gönülden tebrik etmek istiyorum. Maşallah hepsine öğrenebilmişler. Umarım bu azim tüm insanlara örnek olsun..

    Bide bu renk kodları ne anlama geliyor? Daha önce duyduğumu hiç anımsamıyorum merak ettim :)

    YanıtlaSil
  4. Çalışmaya katılar herkese çok teşekkür ediyorum. Tebrik ederim okumaya çalışanları... Başardınız:)))

    YanıtlaSil
  5. Öğretmenim şu sıra algım biraz düşük ve ve ve bilgisayarda bir aşağı bir yukarı in çık harfleri bul şu dakika benim ruhumun alacağı bir durum olmaması sebebiyle ve de kopya da çekmem aslaaaa ve de ....
    yani kısacaaaaa yapamadımmm :)
    Postun tamamını değerlendirecek olursak da yine süper bir çıkartmışsınız :)
    Sevgilerimle iyi tatiller :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kopya çekmeyen öğrenci size bir yıldızlı artı veriyorum... Teşekkürler:)))Size de iyi tatiller...

      Sil
  6. Allah sabır versin Ahirette görülebilecek en güzel şey onların olsun...

    YanıtlaSil
  7. Oncelikle bu guzel bilgiler icin tesekkur ederim acaba sayilarda oldugu gibi sarki sozleri basindada her hangi bir isaret kullaniyomuz ve bahsettiginiz 2000 kisaltmayi bulabilecegim bir yer var mi

    YanıtlaSil
  8. ben harflaerin yarısını ezberledim ama nasıl alıştırma yapabilirim kelime okurken zorlanıyorum bence bu siteye bir kaç kelime veya cümle yazabilirsiniz bizde faydalanmış oluruz.

    YanıtlaSil

Ne güzel kelimeler onlar... Parmaklarınıza sağlık...