31 Mayıs 2013 Cuma

Afgan Kızı

37. Gün (Afgan Kızı)

Afgan kızıyla ilgili belgeseli ilk izlediğimde gerçekten çok etkilenmiştim; çünkü yıllarca bu fotoğrafı her gördüğümde merak ederdim. Gerçekten de bu kız kimdi? Bu belgeselde bu sorunun cevabını almıştım.  Şimdi size bir fotoğrafın hikâyesini anlatacağım. Önce fotoğrafa bakın… Hepinizin bu gözlere aşina olduğunuzu biliyorum.
Sovyetler Birliği ve Afganistan arasındaki savaş sırasında öksüz kalan kızın fotoğrafı 1984 yılında Pakistan'da bulunduğu mülteci kampında Steve McCurry tarafından çekildi.  Bu Afgan kızı kamptaki okulda öğrenciydi. Afgan kadınlarının fotoğraflarını çekmek konusunda zorluklar yaşayan Steve McCurry, eline geçen her fırsatı değerlendiriyordu. Afgan kızı fotoğrafın çekildiği sırada yaklaşık on üç yaşındaydı. Bu fotoğraf, National Geographic 1985 Haziran sayısında "Afghan Girl" (Afgan Kızı) başlığıyla yayımlandı. Keskin bakışları ve yeşil gözleriyle, seksenli yıllardaki Afgan savaşının ve mültecilerin tüm dünyaya yayılan simgesi oldu. Fotoğraf ayrıca yayın dünyasında en fazla bilinen fotoğraf ünvanına sahip oldu.

Afganistan batı medyası için uzun bir süre ulaşılmaz olduğundan, on beş yıldan uzun bir süre Afgan Kızın kimliği bilinmezliğini korudu. Bu süreç Taliban rejiminin 2001'de yıkılmasına kadar sürdü. Bu zaman zarfında Steve McCurry ona ulaşmak için girişimlerde bulunduysa da başarılı olamadı.
2002 yılının Ocak ayında, bir National Geographic ekibi Afgan kıza ulaşabilmek için Afganistan'a gitti. Steve McCurry onun geçmişte kaldığı Pakistan'da bulunan mülteci kampını ziyaretinde, kızın erkek kardeşini tanıyan birine rastladı. Böylece ekip, 1992'de mülteci kampından ayrılıp ülkesine dönen kıza, Afganistan'ın ücra bir bölgesinde ulaşmayı başardı. Fotoğrafın göz irisinin biyometri teknolojisi ile incelenmesi sonucu Afgan Kızının Şarbat Gula olduğu kesinleşti. Daha önce ya da sonra hiç fotoğrafı çekilmeyen Gula, 1984'te mülteci kampında fotoğrafının çekilişini tüm canlılığıyla anımsıyordu. Seksenli yılların sonunda evlenen Gula artık üç çocuk annesiydi. Gula'nın hikâyesi National Geographic'nin 2002 Nisan sayısında, kendisini konu alan bu belgesel de 2002'nin Mart ayında yayınlandı.
Şarbat Gula, 1972 doğumludur ve Peştun kökenli bir Afgandır. Şimdi kimliği belirlendikten sonra çekilen fotoğraflarına bakın lütfen ve bu belgeseli bulursanız mutlaka izleyin. Gerçektende bulunma aşamasını ayrıntılarıyla anlatan belgeselde fotoğrafçı ile buluşma anını izlerken gözlerimden yaşların aktığını hatırlıyorum.
 











Savaşların evsiz bıraktığı milyonlarca mülteciyi saygıyla buradan anıyorum. Vatansız kalan her bireyin kendi vatanlarına kavuşması en büyük dileğimdir.

Vikipedi' den yararlanılmıştır.

RENK KODU: C:19 M: 79 Y:0 K: 0

13 yorum:

  1. bakışları nasılda keskinleşmiş değil mi?o bakışlar şimdi yaşanmışlıkların izlerini taşıyor.önceki fotoğrafta yaşanan - şimdikinde yaşanmış..

    YanıtlaSil
  2. Aynı mahzun gözler, yıpranmış bakışlar.. Çok etkileyici...

    YanıtlaSil
  3. Bu fotoğrafın belgeselini izlerken inanın bana çok etkilenmiştim.

    YanıtlaSil
  4. Hayatın tüm izlerini,yaşadıklarını herşeyi yine gözleriyle anlatıyor. Bulursam belgeseli mutlaka izlicem. :)

    YanıtlaSil
  5. Sanırım o belgeseli izlemiştim. Ama bence o kız o fotoğraflarda kalmalıydı.

    YanıtlaSil
  6. BELGESELIMI VARMIS BENDE IZLEYIMM


    CEKILISM VAR BEKELRIM

    YanıtlaSil
  7. YAZIYI OKURKEN BIR HOS OLDUMM SEVGILER

    YanıtlaSil
  8. sok halinde izledim....sonraki hali beni hayrete dusurduuuu
    sevgilerimi yolluyorum...

    YanıtlaSil
  9. pakistan hükümeti bu kızı üzme..öksüz bir insanı üzmek senin devletine yakışmaz..14 yılla yargılanıyormuş kimlik hatası nedeniyle...bu kızı üzmeyin.yardımcı olun..

    YanıtlaSil

Ne güzel kelimeler onlar... Parmaklarınıza sağlık...