8 Mayıs 2013 Çarşamba

4 Rakamının Hikayesi


14. Gün (4 Rakamının Hikayesi)

Başlayalı tam 14 gün oldu. İkinci haftamı bu yazımla tamamlıyorum. Oldukça hızlı geçen bu iki hafta boyunca çeşitli konularda yazdım. Bilgisayarımın bozulması da en önemli olaydı. Neyse yeni bir bilgisayar alarak durumu kurtardım. Şimdilik arkadaşımdan aldığım bilgisayarla yazmaya devam ediyorum. Kendisine sonsuz teşekkürler. Yakında kendiminkine de kavuşacağım.
Bugün 4 rakamını anlatacağım size… Benim uğurlu rakamım 4’tür. Her şeyi dörtle bağdaştırırım. Neden mi? 4. ayın 14. günü doğduğum ve ilkokul numaram dört olduğu için. Anlayacağınız benim için önemli bir rakam.

Oysa Japon ve Çin kültüründe 4 uğursuzluk getirirmiş. Nedeni ise kendi dillerinde ölümü yazdıkları harflerle yazıldığı için. Bir belgesel izlemiştim Çin ile ilgili. Bu ülkede hastanelerde ve binalarda 4. kat bulunmamaktadır. Direk üçten beşe geçerler. Araba park edilen yerlerde 4 ile ilgili hiçbir ibare yoktur. Hatta ülkedeki 4. katta yer alan dairelerin fiyatları daha ucuz olurmuş ve asla yerli halk bu kattan ev almaz ve kiralamazmış. Bu yüzden yabancılar daha ucuz oluyor diye bu katlara yerleşirlermiş eğer o binada 4. kat varsa tabi. Hastane asansörlerinde asla 4. kat ibaresi yokmuş. Hatta içinde 4 olan telefon ve vatandaşlık numaraları tercih edilmezmiş. Diyordu ki belgeselde kadının birine içinde bolca 4 rakamı olan bir vatandaşlık numarası vermişler. Kadın devlete dava açmış ve kazanmış. Numarası değiştirilmiş. Bunları duyduğumda benim 4’e olan ilgimi sorgulamıştım. 

Neyse geçenlerde bir kitap okudum.
“Dünya Mitolojisi” adında bu kitapta Birleşik Devletlerin yerlilerine ait inanışları okuyordum. Navajo adlı yerliler dördün kutsal sayı olduğuna inanıyorlarmış. Söylencelerinde diyor ki 4 mevsim, 4 yön ve 4 rüzgâr vardır. Navajo geleneğinde her biri 4 yönün birinde olmak üzere 4 kutsal dağdan, siyah, beyaz, sarı ve mavi olmak üzere 4 kutsal renkten; mısır, kabak, fasulye ve tütün olmak üzere 4 kutsal bitkiden ve 4 dünyayı geçerek yukarı doğru ilerlemeden söz edilir. Ayrıca; ilk adam, ilk kadın, ilk oğlan ve ilk kız olarak 4 önemli insan yaratılır.

Kısacası bir kültürde ölümü simgelediği için 4 uğursuz sayılırken bir başka kültürde 4 kutsal sayılıyor. Ben ikincisinin varlığını daha çok sevdim diyebilirim.

Hintliler asla gelinlere beyaz giydirmezlermiş beyaz ölümü simgelediği için ama birçok toplumda beyaz saflığı simgelediği için gelinlik rengi olarak kullanılır. 

Toplumsal farklılıklar yargılanmadan kabul edilmeli ve anlamaya çalışılmalı. J  Kimin neye hangi anlamı yüklediği kültürlerinin birer sonucudur. Benim 4 rakamımda Navajolar tarafından aklanmış oldu böyleceJ


RENK KODU: C: 38 M: 100 Y: 0 K: 75

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Ne güzel kelimeler onlar... Parmaklarınıza sağlık...